Sunday, May 29, 2016

evil dead 2013




         



Horor fanovi su već godinama opravdano iziritirani, besni i smoreni poplavom skrnavećih, idiotskih, komercijalnih i nemaštovitih rimejkova, nastavaka i ributova. Evropljanin napravi uspešan film o vampirima – eto ti Amera da par godina kasnije snimi svoju jebenu verziju. Japanac lansira trend djevojčica kojima mokra kosa prekriva facu ( oh, ala je to strašno! ) dok pužu iz jebenog VHS ( ? ) snimka, i eto opet gramzivog kauboja bez ideja ali sa urlajućom gladi za milionima doloresa. Ni njihovi stravoužasavajući klasici nisu pošteđeni: legendarni The Thing dobija skroz nepotrebni prikvel dodatno zasran kompjuterskim animacijama kojima su prekriveni praktični efekti, Carrie se pretvara u smučavajuće ispeglanu, zašećerenu i neefektnu reklamu za manekene koji se iz nekog neobjašnjivog razloga bave glumom, Halloween dobija DVE nove verzije u kojima misterioznost čudovišta biva zamenjena neuverljivom i neizbežno nelogičnom origin story humanizacijom, a u nastavku ( ! ) i papazjanijom od paranormalne nadogradnje( čitaj : dodatnog poglupljivanja )… Sve u svemu, ovakve cash-and-attention-grab strategije opravdano se smatraju jednom od glavnih boljki žanra. 


 
That being said, novi Evil Dead po mom mišljenju NE SPADA u takve rimejkove. Naprotiv, ovo je za mene bez i trunke sumnje jedan od najboljih modernih horora. Što je mišljenje sa kojim bi se mnogi složili, a otprilike isti broj ljudi na njega ispovraćao. Kako to, zašto to?





 
Pre svega, primećujem da mnogi mrzitelji nove verzije spadaju u fanove, ili barem poštovaoce originala kojima pegla ide već na samu pomisao da će njihov ljubljeni klasik biti prepravljen na bilo koji način. Oni kreću od premise da je to ideja iz koje ništa dobro ne može izaći. E pa kada unapred odlučiš da nešto neće valjati, sigurno ćeš pronalaziti 'dokaze' da si u pravu, čega god se to ticalo. I onda čitam recenzije poput ove ovde koje se zlonamerno hvataju za sve i svašta, nalazeći dlaku u svakom jajetu. Glupo je što ljudi idu u kabinu sred šumetine na planini? Bez toga nema Evil Dead filmova, štaviše, razlog za to u originalu ( idemo u zajebanciju ! ) glup je do bola čak i za horor-komediju. U novoj verziji glavna junakinja se skida sa dopa, što ima smisla jer čik nađi lerdija, apoteku, lekara koji piše recepte ili drugog ćomana u toj jebenoj divljini. Ima ljudi koji se ovako detoksiciraju i ja sam čuo za nekolicinu. Ali baraka je tako daleko od svega, kakav apsurd! Ne, to je element horor žanra – strah da će ti se na nepristupačnom mestu dešavati strašne stvari. I zašto ti to nije smetalo u originalu? Ali junaci nemaju ni telefone ni Internet! Da, zato što su autori hteli da film ne bude vezan za određen vremenski period.


  
Ali gde je nestao sav onaj mračni humor, kmeee, kmeee, kmeee? Aha, a da ga ima bunio bi se kako nova verzija samo kopira staru. To je ono što se zove 're-imagining'. Rimejk ne mora biti nimalo jebeno smešan, to je horor naposletku. A to što je lik koji nađe ukletu knjigu pa počne da čita bajalicu za zazivanje demona očigledno vrlo glup kad to radi? A kako inače da počne radnja u Ivl Đed filmu? I kako on odmah može znati sa čime ima posla? Treba li demon da dobije poziv mejlom? Prisustvo nečeg zlog već čeka protagoniste, čeka žrtve i čujemo kako šapuće 'Join us', što je saundbajt direktno uzet iz originala. Ono ih kontroliše u nekoj meri od početka, utičući na njihove odluke. Priznajem, ima nategnutih, neuverljivih momenata i skroz fantastičnih obrta, ali to je jebeni Ivl Đed, i bio sa humorom ili bez njega, ideja je da se prenese nešto od duha originala. Što znači – neće sve biti logično niti treba. Pa bem li ti dedajta motornom testerom, ovo je horor o demonu koji zaposedne ljude i širi se kao zarazna bolest, koliko realizma od toga očekivati? Onda ide kritika na račun toga što su likovi u nemogućnosti da zbrišu jer je – how convenient – grunula nenormalna kiša i poplavila jedini most. U originalu most je jebeno prepolovljen, znači – zle sile su dovoljno snažne za takav manevar već u toj fazi događaja. Osim toga, audio-komentar otkriva da je most i u stvarnosti bio poplavljen, jer je snimano na Novom Zelandu koji ima prilično ozbiljne padavine. Znači – nisu to bili ni specijalni efekti ni feler u scenariju.









Ovaj film je krvavo sadističko iživljavanje bez ičeg originalnog! Prvi deo te izjave je smešna kuknjava: to je splater, verzije iz osamdesetih su isto to samo uz vrlo bolestan humor i loše specijalne efekte. Dedajti su očigledni sadisti, baš kao i Sem Reimi. Demon u ributu je gadan mučitelj koji žrtve maltretira fizički i mentalno, što ga čini strašnijim a atmosferu teskobnijom. Drugi deo izjave je naprosto težak bullshit: puno toga je promenjeno, sasvim dovoljno da nova verzija može biti posmatrana zasebno. Demon se ne oslobodi prosto jednim čitanjem bajalice iz 'Nekronomikona' koji se ovde i ne zove tako, već mu je potreban ritual koji se odvija u fazama. Imamo uvod u radnju,možda nepotreban, ali zato drugačiji od već viđenog. Likovi, iako nedorađeni, ipak su kompleksniji nego oni stari, a njihovi međusobni odnosi drugačiji. Završnica je totalno suluda i ni nalik na prethodne varijante. Vrlo je jasno da se Fede Alvarez potrudio što se tiče unošenja novina, uz istovremenu vernost originalu.





 
Onda imamo ovu arogantnu kritiku koja sadrži narednu rečenicu: „ That the remake is content with being so mean-spirited, so joyless, and so mechanical suggests that Campbell and Raimi don’t know what was good about “The Evil Dead” and its sequels. „ Bam! Tvorci legendarnog originala nemaju pojma zbog čega su njihovi sopstveni filmovi dobri. Ali zato ovaj ovde gari koji ništa nije snimio nego je „ majored in political science and minored in film „ - e, on to mnogo, mnogo bolje zna. Moram li da analiziram ovakvu monumentalnu, izluđujuću, pretencioznu uobraženost? Ne bih rekao. Samo ću istaći kako je izgleda mnogi ispoljavaju. Ne znači im mnogo što su ributu kumovali hvaljeni i poštovani tvorci originala, svi oni ipak znaju pravu istinu. Tako i dotični hipster, koji priznaje da je raskrstio sa horor filmovima, prvo piše ljubavno pismo verzijama iz osamdesetih, a onda poliva kiselinu po novoj, ne objašnjavajući preterano svoja mišljenja. Izvođenja su beživotna, osim glavne glumice Džejn Levi – žali se novi Rodžer Ebert. To je donekle istina kada su u pitanju Šajlo Fernandez i, u manjoj meri, Džesika Lukas. Ali Lu Tejlor Puči i Elizabet Blekmor ne odgovaraju opisu, možda im je samo trebalo malo vremena da se zagreju i pokažu veću izražajnost. A kakvi su glumci u originalu? I kakvi bre glumci u originalu, ono je ljuti amaterizam




                                           smeši mu se oskar

  
Scenario je katastrofa, tvrdi pametnjaković ne objašnjavajući zašto tako misli. Svakako, scenario nije savršen – dijalozi stvarno mogu biti bolji, neki delovi uverljiviji i manje cheesy, ali daleko, daleko je to od bilo kakve katastrofe, štaviše. Priča je vešto vođena, u prvoj sceni nas pecajući stravom i nasiljem, onda dolazi zatišje dok nam se vidljivo prikradaju užas i propast, zatim kreće magijski ritual kroz koji demon zaposeda glavnu glumicu mic po mic, dajući nam slatke trenutke narastajuće teskobe prateći njenu sve jeziviju transformaciju. Ritual biva kompletiran i pravi pičvajz kreće sve više i više se zahuktavajući, ne popuštajući u intenzitetu i kvalitetu, kulminirajući na veoma lud, krvav i košmaran način. Ovaj film ne pretenduje na duboke poruke, neki naročit subtekst, već da bude dobra, krvava horor zabava. U tome i uspeva. U njegovom univerzumu postoji specifična logika koja je ispoštovana češće nego što kritičari primećuju. A izgleda kako nekad ne žele da primete. 


  
Ovaj film cilja samo na šokiranje publike, cmizdri Gospodar Filmske Kritike. Ajde ne seri. Glavna glumica je fantastična, njen talenat impresivan, naročito s obzirom da je imala 23 godine, ne toliko mnogo prethodnog glumačkog iskustva, i nula iskustva sa snimanjem horora. Ovu ulogu, nimalo laku i prostu, snimanu pod vrlo teškim i stresnim uslovima, apsolutno je rasturila. Ako bih sastavljao top 10 listu najboljih Final Girl uloga u hororima, Džejn bi bila među prvih pet. Specijalni efekti su fantastični, CGI korišćen isključivo za pokrivanje kojekavih žica, sajli i drugih rekvizitskih zezalica . Scenario sam spomenuo. Generalno, da original nije trebalo popravljati njegovi autori ne bi ni želeli novu verziju. Surprise, surprise – mnogo toga i jeste popravljeno a da rezultat nije bio generički dosadno ostvarenje, bleda kopija, čisto komercijalna ispala. Ovaj film očigledno za cilj ima kvalitet.



 
 
Na kraju svoje pljuvačine, lik filmu demonstrativno, sa izmaštane visine, daje JEDNU zvezdicu od pet. Novoj, široko i opravdano omraženoj verziji 'Keri' dao je TRI. Dobar vic, nema šta. Otpisao je 'ladno skoro sve dobre strane ovog umetničkog dela, poprilično zbog toga što mu se diže na original. Dakle, kvaliteti koje pripisuje staroj verziji anuliraju kvalitete nove. A to ima smisla onoliko.





 
E, a tu su i kritike upućene sceni silovanja glavne junakinje od strane drveća i njihovih grana/lijana/whatever. Ovde ulazimo u teritoriju modernog feminizma, političke korektnosti, trigger warning cmizdrenja i cenzure. Priznajem, ta scena u originalu jeste gadna, nije neophodna, ali ni ceo film pa ni cela franšiza takođe nisu neophodni. Dižu se glasovi protiv seksualnog nasilja nad ženskim likovima u hororima, spominju bombastične fraze kao što je „ politics of tree rape“, besne optužbe za mizoginiju… Znači, svi živi u originalu bivaju brutalno ubijeni, ali film je isključivo ŽENOMRZAČKI? Šta, nasilje protiv muškaraca se ne računa? Ma zašto bi, tipovi ionako češće bivaju žrtve nasilnih zločina pa se to nekako podrazumeva. Na primer, ova recenzija se skoro uopšte ne osvrće ni na jedan drugi aspekt ributa. I mada je scena ublažena u odnosu na original, autorki teksta to ne znači mnogo, i ona je čak naziva seksualno stimulišućom. Za koga, majke ti? Meni definitivno nije tako delovala i sigurno nisam jedini jer nismo svi silovatelji i jer NIJE SEKSUALNO STIMULIŠUĆA. Misli li ta žena da se svi muškarci lože na silovanje? Uz to, ona kuka jer u obe verzije, kada žrtva priča o svom iskustvu, njeni prijatelji odbijaju da joj poveruju. Pa gusko jedna, šta drugo da urade? Da kažu ' O svakako, ta priča kako te je silovala šuma/ crna lijana ispuzala iz usta žene-demona skroz je realna, sve ti verujemo'? Ona 'ladno pokušava da provuče neki feministički aktivizam kroz jednu skroz nadrealnu situaciju gde napadač nije ni muškarac ni ljudsko biće u filmu koji ne govori o seksualnom nasilju. Vrlo inteligentno.





 
A evo ovde i teksta gde se knjiški analizira 'maskulinizacija' glavne junakinje koja motornom testerom ( falusni simbol! ) prepolovi glavu demonke time tobože simulirajući nekakav blowjob, čime kao promoviše ideju da žena može biti heroj samo ako oponaša muškarca? Šta bre? Ko kaže da su scenaristi uopšte pokušavali da ubace poruke takve vrste? Eto šta se dešava kada ljudi žele da teorije koje su naštrebali na koledžu vide i tamo gde ih nema.

  
Ono što ja čujem kada čitam takve zamerke je besni urlik ' cenzurišimo filmove u skladu sa onim što nama smeta!'. E pa terajte se malo u kurac, ili lijanu, kako god vam drago. Zašto gledate horore ako ne podnosite prizore nasilja? Glavna junakinja na kraju ispadne heroj, prođe kroz pakao i izađe kao pobednik i jedini preživeli. To vam nije dovoljno zbog scene seksualnog nasilja koja je ubačena samo i jedino zbog toga što je u originalu? Da, naravno, hajde da SVAKI prikaz nasilja u hororima protumačimo kao da to isto nasilje veliča, čak i kada očigledno nije tako. Sledeći logičan korak je cenzura svakog takvog filma. Ma najbolje da horora nema. Ili još bolje, da bukvalno svaki film, bez obzira na žanr i sadržinu, prvo pogleda komisija sastavljena od razmaženih cmizdravaca koji će odlučiti da li su 'trigerovani' nečim u njemu, pa ako jesu – cenzurisati ili zabraniti! Jebeš sve što ti ne prija, emajrajt?


 
Da zaključim ovo silno brbljanje: Evil Dead 2013 je film oko kojeg se neminovno moraju lomiti koplja. I pored fantastične glavne glumice, vrlo kompetentne režije i montaže, dosta solidnog scenarija, kvalitetnog zvuka, saundtreka, zadivljujućih specijalnih efekata, atmosferične, jezive fotografije i osvetljenja, itd, itd, njegovo prokletstvo su brutalna sadržina i činjenica da je u pitanju nova verzija obožavanog kult klasika. Takođe, politika modernog feminizma, naročito Američkog, uskočiće u priču. Mrzeće ga onoliko ljudi koliko ga i voli. Ja definitivno spadam u one druge, a za to imam gomilu jakih razloga.




                                  





 

No comments:

Post a Comment